Radostický mlýn na jihu Moravy začíná psát 1. kapitolu příběhu firmy Bonavita a rodiny Procházkových. Procházkovi ovlivňují dění příběhu dodnes. Jejich láska k půdě, vodě a zálibě v technice předurčila osudy několika generací. Právě tady se Vladimír Procházka učil mlynářskému řemeslu a později koupil a zrenovoval vlastní mlýn v nedalekých Moravských Bránicích.
Vladimír s rodinou zrekonstruoval mlýn v půvabných Moravských Bránicích a zahájil výrobu na třech párech mlecích válců doplněných o francouzský mlecí kámen. Energii pro mlýn dodávalo vodní mlýnské kolo na svrchní vodu o průměru 8,5 metru.
Do sortimentu výrobků patřila v tu dobu pšeničná a žitná mouka, jáhly, kroupy, ovesné vločky. K mlýnu patřil rybník a polnosti v okolí. Po konci druhé světové války přebral mlynářské žezlo syn Miloš.
Příchod komunistické totality přerušil výrobu a Miloš Procházka přešel do brněnských mlýnů, poté do výzkumného ústavu mlýnů a pekáren, kde vedl oddělení technického rozvoje.
Jeho tři synové vystudovali průmyslovou školu potravinářství v Pardubicích. Tím získali cenné znalosti, které se jim budou hodit po roce 1989...
S opětovným povolením soukromého podnikání přebírá otěže rodinného řemesla již třetí generace rodiny Procházkových. Bratrské trio spojilo síly a společně s panem Urbanem položili základní kámen nové společnosti Pragosoja.
Pragosoja odstartovala výrobu vlastních sójových výrobků pod značkou Bonavita – a právě na Bonavitu se firma v roce 2014 přejmenovala.
Latinský název Bonavita znamená DOBRÝ ŽIVOT. Toto jméno jsme nezvolili náhodou. Připomíná, že sója nebo cereální výrobky můžou být zdravou alternativou k zaběhnutým stravovacím návykům (nejen) Čechů.
Název je navíc univerzální a snadno srozumitelný, a to nám pomáhá při exportu do zahraničí – nechtěli jsme být jen dovozovou zemí a jsme hrdí, že můžeme české výrobky vyvážet do světa.
Rozjeli jsme výrobu kukuřičných lupínků a s tím spojenou propagaci zdravých cereálních snídaní.
Bonavita se během dvou let dostává mezi 3 TOP značky na trhu.
Odstartovali jsme výrobu dětských a rodinných cereálií. Potvrdili jsme, jak důležité jídlo dne je právě snídaně. Reprezentovali jsme nejucelenější nabídku snídaňových cereálních výrobků na českém trhu.
V tomto roce proběhly tři velké změny: Firma založila vlastní distribuční síť pro ČR. Významně rozšířila portfolio výrobků. A začala prodávat produkty nejen pod brandem Bonavita, ale nabízí i výrobu privátních značek.
Naše produkty získávají mezinárodní certifikáty IFS (International Food Standard) a BRC (British Retail Consortium), které potvrzují bezpečnost a kvalitu. Začínáme se významněji prosazovat i v zahraničí.
Z firmy se stává jeden z předních tuzemských hráčů v segmentu snídaňových cereálií.
S dokončením druhé výrobní haly rozšiřujeme kapacity a o rok později jsme přidali další linku na cereálie. Zároveň se víc a víc zaměřujeme na ekologickou stránku svého podnikání. Jak? Upřednostňujeme lokální suroviny, podporujeme třídění obalů. Jsme hrdí na to, že 10 % energie potřebné na naši výrobu pochází z obnovitelných zdrojů energie – vlastní fotovoltaické elektrárny, která je přímo napojena na výrobu cereálií.
Se spuštěním výroby ovesných vloček se rodina vrací ke kořenům mlynářského řemesla.
V Bonavitě v roce 2020 pracuje 8 členů rodiny Procházků a Urbanů. Přes 150 let dlouhá tradice začíná psát novou kapitolu příběhu. V modernizaci vidíme potenciál a stále přemýšlíme o dalších principech udržitelné výroby, které chceme do budoucna zařadit.